(27/10/2022 – ACN)
El departament d’Empresa i Treball gestionarà la nova línia d’ajuts per fomentar la transformació digital del comerç de proximitat, i que s’eleva a una quantitat de 15 MEUR. El conseller Roger Torrent ho ha anunciat a Sant Cugat del Vallès, on juntament amb l’alcaldessa, Mireia Ingla, s’ha reunit amb representants locals del sector i ha visitat alguns dels principals carrers comercials del centre de la localitat vallesana. La previsió és que unes 2.000 empreses es puguin beneficiar d’aquesta línia d’ajudes, que tindran una primera convocatòria al novembre i una segona al gener, cadascuna amb 7,5 MEUR. D’aquesta manera es finançarà fins el 80% de les despeses subvencionables, amb imports que aniran dels 2.000 als 75.000 euros.

Torrent ha presenta aquesta nova línia d’ajuts amb la finalitat de garantir l’avenç del comerç local d’arreu del país. “Volem ajudar a la transformació digital del comerç, no només pensant en sentit global, específicament fent-ho en els milers de negocis concrets”, ha detallat.
El paquet preveu dos convocatòries, una primera que es posarà en marxa al novembre i que s’allargarà fins el 21 de desembre, i una segona que es posarà en marxa al gener de 2023. “Cada una d’elles suposaran una injecció de 7,5 MEUR”, ha destacat el conseller.
Tot i els terminis establerts en cada una de les convocatòries, es podran subvencionar actuacions que s’hagin de fer o que ja s’hagin realitzat al llarg de tot l’any 2022. L’aportació de l’ajuda serà única per persona beneficiària de fins el 80% de les despeses subvencionables, amb un màxim de 75.000 euros i una inversió mínima de 2.000 euros. Els destinataris de l’actuació són persones autònomes, petites i mitjanes empreses comercials titulars d’un establiment de comerç al detall i les entitats associatives de comerç i associacions de mercats municipals sedentaris i no sedentaris.
En l’àmbit de les empreses de comerç, la persona beneficiaria ha de tenir com a mínim un establiment a peu de carrer a Catalunya. Els projectes a subvencionar s’han de dur a terme a través d’empreses especialitzades del sector que puguin acreditar la seva experiència.
Les actuacions que es poden subvencionar
El departament preveu tres tipus de projectes que es podran suvencionar. El primer està centrat en les noves tecnologies enfocats a la millora de diferents àrees de l’estratègia comercial en línia i de comunicació, del model de negoci i de l’experiència de compra, projectes que han d’incidir en objectius com el coneixement i la fidelització de la clientela, el foment de l’omnicanalitat, la implementació de solucions de ciberseguerat, o el desenvolupament d’apps mòbils, entre d’altres.
Un segon escenari és el d’accions vinculades a la transformació del punt de venda, que incideixin en la digitalització de la gestió del comerç, la transformació digital del comerç no sedentari, l’aplicació de noves tecnologies en el punt de venta, l’adquisició de mobiliari tecnològic i eines tecnològiques per a l’establiment físic, o l’adopció de solucions per a la interactivitat o la millora de l’eficiència logística. Per últim, el tercer tipus d’accions són aquelles vinculades a la sostenibilitat i a l’economia circular, enfocades a la disminució del consum d’envasos i embalatge, l’ús de noves tecnologies per a disminuir els costos i l’impacte mediambiental de la distribució comercial, i la instal·lació de sistemes digitalitzats de punts de recollida, entre d’altres.