Aquest divendres 17 de gener, Diada de Sant Antoni Abat, comencen els actes de celebració d’aquesta festivitat amb l’Ofici solemne i el repartiment de pa beneït al Monestir. Uns actes que s’allargaran durant tot el cap de setmana, amb la Festa dels Foguerons i la tradicional Rua dels Tres Tombs com a punt final.
Cada any l’Ajuntament i la Comissió de Festes de Sant Antoni Abat organizen aquests actes de celebració, però enguany, el Ple municipal també ha proposat la concessió de la Medalla d’Honor de la ciutat a la Comissió de Festes de Sant Antoni Abat, per “la seva trajectòria de més de 150 anys dedicats a conservar i fer perviure aquesta festa popular vinculada al passat agrícola de Sant Cugat”.
Els actes començaran divendres 17, diada de Sant Antoni, amb l’ofici religiós al Monestir. L’endemà dissabte 18 de gener, s’ha volgut recuperar la Festa dels Foguerons, que es farà a la plaça Barcelona amb un seguit d’activitats a partir de les 17:30 h, i el lliurament de la bandera de Sant Antoni als banderers d’enguany: La Unió, pel seu 125è aniversari.
La festa també incorpora la figura del Dimoni, que s’enfrontarà a Sant Antoni en una teatralització inspirada en les representacions tradicionals dels turments del sant per part dels dimonis pròpies de diversos llocs dels Països Catalans. Aquesta representació es farà abans, durant i just després de la cercavila de Sant Antoni.
Durant el cap de setmana la plaça de Barcelona acollirà també el mercat de Traginers, amb productes artesans i de proximitat.
Protocol de Benestar Animal
El recorregut de la rua ha estat dissenyat per fer possible el manteniment d’aquesta festa tradicional lligada al passat agrícola i ramader de la vila amb el benestar animal dels èquids que hi participen”. Durant tota la cavalcada s’aplicarà el Protocol de benestar animal, seguretat i reglament d’ordre de les cavalcades i passades de la Federació Catalana dels Tres Tombs, així com les recomanacions de la nova Guia d’actuació per al bon funcionament dels Tres Tombs i altres concentracions de naturalesa similar amb èquids a Catalunya de la Generalitat de Catalunya.
A Sant Cugat, com es va fer en els darrers anys, es fa un seguiment molt específic del recorregut, de les mesures correctores en aquells punts on es detecta risc potencial de relliscada i la contractació d’una veterinària especialitzada en benestar animals d’èquids.
PROGRAMA 2025
Divendres 17 de gener – Diada de Sant Antoni Abat
9.00 h Ofici solemne i repartiment de pa beneït al Monestir
Dissabte 18 de gener – Festa dels Foguerons a la pl. de Barcelona
17.30 h Balls tradicionals i enfrontament entre Sant Antoni i el Dimoni a pl. Octavià
18.30 h Cercavila de Sant Antoni des de la pl. d’Octavià fins a la pl. de Barcelona
19.00 h Encesa dels Foguerons per part dels diables i triomf de Sant Antoni
19.10 h Entrega de la bandera de Sant Antoni als Banderers de 2025
19.15 h Goigs a Sant Antoni Abat i balls tradicionals
19.45 h Sopar popular
20.00 h Concert a càrrec de Trèvol
Diumenge 19 de gener – Rua dels Tres Tombs
9.00 h Esmorzar de pagès al Parc de Ramon Barnils
11.00 h Inici de la Rua dels Tres Tombs a l’av. del Pla del Vinyet
12.00 h Vermut i concert amb el grup d’acordions de l’Escola de Música Tradicional de Sant Cugat a la pl. de Barcelona
12.00 h Benedicció de cavalleries al pg. de Francesc Macià
13.00 h Arribada de la Rua a la pl. de Barcelona i rebuda per part de les autoritats municipals
Dissabte 18 i diumenge 19 de gener – Mercat de Traginers
Cervesa artesana, vins, formatges, mel, embotits i Tortell de Sant Antoni. Tot de proximitat!
Plaça de Barcelona.