(22/05/2023 – Redacció)
Mercantic compleix 30 anys com el primer punt de trobada permanent de Catalunya, i de referència a Espanya, per als amants de les antiguitats. Tres dècades després, l’espai manté la seva essència i la seva determinació per continuar redescobrint peces amb història: antiguitats, brocanteria, segona mà i artesanies.
Situat a una antiga fàbrica de ceràmica de Sant Cugat, Mercantic és més que un mercat de puces. Es tracta d’un gran espai cultural de 15.000 m2 i 150 comerciants, que ofereix una gran varietat d’expressions creatives, artístiques i gastronòmiques. El seu naixement es remunta al 1992, any en què Octavi Barnils el va fundar, albergant 10 comerciants locals i amb l’aposta d’impulsar els antiquaris de la zona. Trenta anys més tard, Barnils i el seu equip treballen per mantenir les arrels d’aquest pioner mercat d’antiguitats permanent, conservar els oficis tradicionals i vetllar per la subsistència del sector de l’antiquariat i la brocanteria que actualment ja representa el 80% del total de botiguers.
Entre els carrers de Mercantic poden trobar-se antiguitats de totes les èpoques, estils i preus; dissenys firmats per arquitectes i dissenyadors referents com Miguel Milá, Coderch, Le Corbusier o Charles Eames; adquirir llibres a la llibreria de vell El Siglo, amb el fons editorial més gran d’Espanya amb 150.000 títols; gaudir de més de 150 concerts anuals; així com una àmplia proposta gastronòmica de cuina local i de temporada de la mà de restaurants com Can Gula o la Cuina Inquieta, o l’oferta de la Taverna Catalana. Sense oblidar la oferta d’oci nocturn i musical de l’històric Café Belgrado.
Veterans com Ángel Álvarez, de Lámparas Ángel, icònic comerciant d’il·luminació; Fernando Vallet Palau, de Restauracions Palau, expert restaurador de mobles; Santi Maeso, de Last Century Art, especialitzat en antiguitats del segle XX; i Cristóbal Ortega, amb tota mena de brocanteria i antiguitats, són alguns dels clàssics presents des dels inicis del mercat. Al llarg dels anys, Mercantic també ha anat sumant professionals estrangers, incloent-hi peces provinents de diferents punts del món.
A Mercantic, que rep més de 200.000 visitants a l’any, hi acudeix tota mena de públic, des de clients finals a professionals creatius tan mediàtics com l’interiorista Lázaro Rosa Violán; estudis de disseny nacionals més joves com Quintana Partners; galeristes com Pep Boixader i Cuca Riera de Gallery BR, o Carlos Taché; així com estilistes de la coneguda sèrie The Crown, que han passat en cerca d’atrezzo. Mercantic també ha servit de plató per acollir filmacions d’anuncis per a marques com Samsung Korea (2018), Seat (2022), Massimo Dutti (2017), o institucions esportives com la NBA (2019).
En el marc del 30è aniversari i sota el concepte de ‘redescobrir’, Mercantic ha decidit, en paraules d’Octavi Barnils, fundador i propietari de Mercantic, “repensar” l’organització del seu gran espai comercial i renovar la seva identitat de marca. Aquesta transició, una més en la història d’aquest recinte, s’ha enfocat a concentrar un tipus d’experiències o altres en dues àrees diferenciades del mercat, l’interior i l’exterior.
A l’espai interior, anomenat Nau Central, obert de dimarts a diumenge, ara es concentren exclusivament negocis dedicats a antiguitats i brocanters, així com propostes d’aprenentatge enfocades a aquests àmbits. Aquesta zona acull la trentena d’antiquaris que conformen la Unió de Brocanters, els tallers de l’Escola de Restauració de mobiliari o les exposicions de La Puntual, que ofereix residències artístiques per a joves talents. Barnils explica: “vam reincidir en el nostre objectiu fundacional d’apropar al gran públic el món de les antiguitats i la brocanteria, molt castigat per les darreres crisis econòmiques i el canvi en les tendències decoratives. Per tant, en aquesta nova etapa volem posar l’accent en aquest sector donant-li protagonisme a la Nau Central”.
A l’espai exterior, obert els caps de setmana i integrat per diferents zones com el Districte Antic o el Barri de les Casetes, en aquesta etapa agrupa artesans, decoració, moda de segona mà, parades de restauradors de mobles, subhastes de tota mena de productes i comerciants ambulants que els diumenges exposen els seus productes a peu de camió. “Concerts setmanals, llibres i una àmplia selecció gastronòmica de cuina local complementen aquesta variada oferta a l’exterior, conferint a aquest espai un vibrant ambient de mercat”, afegeix Barnils. Tampoc no hi falten iniciatives singulars com l’Espai WEM, un punt de trobada per a emprenedors i start ups creatives.
Mercantic estrena nova identitat de marca i nova estratègia de comunicació, de la mà de la reconeguda agència creattiva Folch que ha concebut el concepte creatiu de ‘redescobrir’. La feina de l’agència s’ha remuntat als orígens de l’espai per generar unitat al discurs, així com aconseguir una estètica que hegemonitza i acull la gran i plural oferta de Mercantic.
El nou logotip, constituït per la pròpia paraula “mercantic”, és fidel als valors de la marca i té relació amb el romanticisme dels objectes amb història, els oficis, la familiaritat i la varietat de lespai. Per tant, es caracteritza per la flexibilitat i variabilitat. La nova tipografia ha estat creada exclusivament per al mercat -porta per nom “Merantic”- i presenta un contrast equilibrat i càlid alhora. La paleta cromàtica és àmplia perquè és el reflex d’un espai amb molts llenguatges convivint conjuntament. S’ha renovat tanmateix la senyalètica, que ara crea unitat dins del recinte permetent que els diferents llenguatges que conformen Mercantic coexisteixin sota la mateixa marca.
Activitats de recent incorporació Entre les noves iniciatives que incorpora Mercantic destaca el nou cicle de tallers literaris, que tindrà lloc a l’emblemàtica llibreria de llibres antics i usats El Siglo. Impartits per escriptors, aquests tallers tindran la voluntat d’apropar la literatura a tota mena de públic. Paral·lelament, es duran a terme els ja habituals tallers de restauració de mobles, ceràmica, tapisseria i floristeria.
Mercantic també comptarà amb la celebració de Meeting Point, la primera fira de rellotges de col·lecció d’alta gamma d’Espanya. Meeting Point, pretén convertir-se en un punt de trobada internacional per als amants d’aquestes peces, juntament amb Inhorgenta a Munic i Watches & Wonders a Ginebra, les fires de rellotges de referència a Europa. Per mitjà d’un acord de col·laboració amb Premium Wacthes BCN, especialistes en rellotges de col·lecció, el recinte de Mercantic acollirà el segon dissabte de cada mes, aquesta fira única a l’estat que posarà a disposició del públic marques tan referents com Lotus, Rolex, Patek Philippe, entre d’altres.