La Unió Temporal d’Empreses (UTE) de Valoriza i Acciona ha guanyat l’adjudicació servei de neteja i recollida de residus de Sant Cugat per als pròxims 10 anys per un valor màxim de 127,6 milions d’euros. Es tracta d’un dels grans serveis que presta l’Ajuntament i que feia anys que s’anava prorrogant, sense adaptar-se al creixement de la ciutat i les seves noves necessitats. El nou servei que s’encarregarà de la recollida d’escombraries i la neteja dels carrers s’ha redimensionat a les noves necessitats de la ciutat i l’Ajuntament ha augmentat en un 53% els recursos econòmics que hi destina. Cal tenir present que l’actual concessió es va adjudicar l’any 2010 i que durant tots aquests anys la població ha crescut un 17% amb el desenvolupament, entre d’altres, dels barris de Volpelleres i can Mates. Si es manté el calendari actual el nou contracte podria estar en funcionament el primer trimestre del 2025.
L’adjudicació
El ple municipal ha aprovat la concessió amb els vots a favor de l’equip de govern, PSC, CUP i ECP i l’abstenció de PP i Vox. La proposta és la que ha obtingut major puntuació de les tres presentades, i s’ha imposat finalment a les de Fomento Catalán de Construcciones i Contratas y Prezero.
El nou contracte, que tindrà una durada de 10 anys i un pressupost de 127.625.899,19 euros, inclou el tractament i transport de les fraccions d’orgànica, paper, vidre, envasos, rebuig i d’oli d’origen domèstic en el municipi.
Ara comença un període de 15 dies per presentar al·legacions. Un cop passat el termini i si el calendari de tramitació es manté, l’Ajuntament preveu que l’empresa adjudicatària pugui començar a prestar el servei el primer trimestre del 2025.
La concessió suposa un augment del 53% dels recursos econòmics que hi destina el consistori, del 8 milions anuals de la licitació del 2010 als 13 milions actuals, a excepció del primer any, que serà de 9,9.
El consistori justifica l’augment de recursos en el fet que des del 2010 la població de Sant Cugat ha crescut un 17%, amb el desenvolupament, entre d’altres, dels barris de Volpelleres i can Mates.
Un cop adjudicat el Lot 1 queden pendents el Lot 2 (Manteniment i neteja exterior de contenidors. Durada del contracte: 3 anys més 2 de pròrroga); el Lot 3 (Neteja de pintades. Durada del contracte: 2 anys més 3 de pròrroga), i el Lot 4 (Recollida i transport de fibrociment. Durada del contracte: 2 anys més 3 de pròrroga).
El Lot 2 té un “component social”, segons apunta el consistori, atès que s’adreça únicament a empreses del tercer sector.