17/06/2021 – Redacció /
El consell general del consorci de la Unió Santcugatenca ha acordat l’entrada de l’entitat i l’inici de l’activitat de les seccions de manera imminent. D’aquesta manera les seccions de l’entitat “tornen a casa” i el trasllat es farà un cop acabi el curs, que acaba la setmana que ve des de la Casa de Cultura. Es preveu que aquest juliol ja es puguin dur a terme activitats en el nou edifici de la Unió i pel nou curs realitzar totes les activitats en el nou espai. Tot i això tan sols queda pendent enllestir les obres del teatre i l’adequació escenotècnia de la Sala Clavé. L’equip de govern municipal treballa per licitar les obres del projecte per als dos espais en els propers mesos.
A més ara s’obre un període en què la Unió i l’Ajuntament duran a terme la liquidació del consorci i la divisió horitzontal de l’equipament, en funció del que va aportar cada part per construir la nova seu (el sòl per part de l’entitat i la inversió per la part municipal). Una vegada fet el càlcul, es repartirà la propietat entre les dues parts. Fins aleshores, l’entitat podrà fer ús de l’equipament per a la seva activitat diària i l’Ajuntament assumirà les despeses de manteniment de la nova seu com llum, aigua, calefacció, neteja, manteniment i consergeria.
La tornada de La Unió a la seva seu és un pas més en un llarg camí que té el seu origen en els problemes econòmics que va travessar l’entitat des de l’any 2000. Una mala gestió econòmica els va impedir fer front als costos de manteniment de la seva seu i el 2015, l’antic equip de govern, va crear un consorci publicoprivat per tal de sanejar l’entitat i rehabilitar les seves instal·lacions. La Unió posava l’antic edifici i els terrenys que eren de la seva propietat i l’Ajuntament es feia càrrec de les obres de rehabilitació, que van començar a finals de 2017 i un cop executats han suposat una despesa de més de 8,5 milions d’euros per al consistori.
L’any passat, amb el nou edifici ja a punt d’estrenar, el nou equip de govern de l’Ajuntament va posar sobre la taula la dissolució del consorci perquè va detectar problemes de viabilitat econòmica i jurídica. La nova junta de La Unió va mostrar les seves reticències, però finalment la seva assemblea de socis va decidir iniciar la dissolució del consorci publicoprivat acordat amb l’anterior equip de govern municipal i iniciar una nova etapa que els permet tornar a la seva seu.