06/05/2020 – REDACCIÓ
El dilluns 4 de maig l’Assemblea de la Bici Sant Cugat va enviar un document a l’equip de govern amb propostes “tàctiques” de mobilitat per la ciutat. L’assemblea creu que les mesures preventives sanitàries fonamentades en el distanciament físic de les persones seran incompatibles amb el transport públic tal com l’hem conegut fins ara.
Per això, “i per evitar l’alarmant increment del transport motoritzat“, proposen actuacions concretes per a la promoció de la bicicleta com a mitjà de transport “per prevenir un possible col·lapse en la mobilitat i de les seves conseqüències, no tan sols al medi ambient, sinó, sobretot, en la salut de les persones“. Asseguren que “ens preocupa el col·lapse viari del Post-COVID19 i totes les seves derives socials i mediambientals” i avisen que “a Sant Cugat s’haurien de fer actuacions tàctiques abans que no sigui massa tard”.
Actuacions estructurals urgents adreçades a l’ampliació de l’espai destinat a vianants i bicicletes:
Pacificació de carrers residencials:
– Eixample, El Colomer, Sant Francesc, etc: Molts carrers de Sant Cugat tenen seccions molt reduïdes i amb voreres molt estretes, plenes de pals de telefonia, electricitat, etc, on és impossible que dues persones es puguin creuar sense que una de les dues baixi a la calçada. En molts d’aquests carrers, en les voreres de les quals no hi cap una cadira de rodes, fins i tot s’han habilitat rampes d’accés als passos de vianants; tot plegat mentre bona part de la superfície es destina a aparcament. Proposem que en aquests barris, els carrers siguin de prioritat per a vianants i bicicletes, amb velocitat màxima 20km/h, amb una senyalització clara que indiqui, especialment als conductors, que vianants i ciclistes de totes
les edats tenen prioritat a la calçada.
Eix Estació FGC Sant Cugat – Can Cadena (Valldoreix)
– Passeig de Valldoreix i carrer Andana: Carrer bici 20km/h amb doble sentit per a bicicleta i apartadors per als cotxes.
– Carrer Safareigs: Senyalització de calçada compartida en zona 30 en doble sentit i carril bici segregat en el tram de màxim pendent.
Eix Rambla Ribatallada – Avinguda Pla del Vinyet
– Avinguda Pla del Vinyet, entre avinguda de Gràcia i carrer de Sant Josep: eliminar el carril de gir a l’esquerra des d’Av. Pla del Vinyet cap a Av. de Gràcia per tal d’habilitar-lo com a carril bici bidireccional en calçada. Resoldre la intersecció a l’avinguda de Gràcia enllaçant, sense giragonses, el nou carril bici amb l’existent a la Rambla Ribatallada.
Eix plaça del Ocells (Valldoreix) – Centre Sant Cugat
– Av. Ramon Escayola, entre c. Joan Borràs i plaça dels Ocells (Valldoreix): Carrer bici 20km/h amb doble sentit per a bicicleta i apartadors per als cotxes. Entre av. Bilbao i c. Joan Borràs: Reforç de senyalització de calçada compartida en zona 30. Repintat de carril bici existent en el mateix tram per reforçar la bicicleta en contrasentit (Valldoreix).
– Pg. Rubí, entre c.Àvila i rambla del Jardí (Valldoreix): Senyalització temporal de calçada compartida en zona 30.
– Rambla del Jardí i carrer Àvila, entre av. Bilbao i pg. de Rubí (Valldoreix – Sant Cugat): Senyalització de calçada compartida en zona 30.
– Carrers Jaume I i Ramon Muntaner, entre av. Can Picanyol i av. Bilbao: Carrils bici unidireccionals en calçada en sentit dels cotxes, tocant al parc.
– Carrils bici unidireccionals en calçada en sentit dels cotxes, tocant al parc, en els laterals d’av. Can Picanyol, en sentit pujada entre av. de Can Gatxet i el carrer Ramon Muntaner, i en sentit baixada entre el c. Jaume I i l’av. de Can Gatxet.
Eix Av. Gràcia – Francesc Moragas – Rius i Taulet
– Francesc Moragas, entre rambla Ribatallada i av. Rius i Taulet: Carril bici unidireccional en calçada en costat dret de la marxa dels cotxes.
– Av. Rius i Taulet, en sentit pujada, entre av. Lluís Companys i plaça Rafael de Casanova: Carril bici unidireccional en calçada en costat dret de la marxa dels cotxes. Entre plaça Rafael de Casanova i l’inici de carril bici existent, senyalització temporal de calçada compartida en zona 30. De baixada cap al centre, entre la finalització del carril bici existent i l’avinguda Lluís Companys, senyalització de calçada compartida en zona 30.
Eix Lluís Companys – Estació Sant Cugat
– Av. Lluís Companys. Un dels dos carrils actuals, habilitar-lo com a carril bici unidireccional en calçada en contrasentit (de pujada). L’altre carril restant, amb senyalització de calçada compartida en zona 30 (de baixada).
Eix Av. de la Clota – Can Sant Joan
– Rotonda plaça de l’Anyada (Al sud de l’AP-7): Segregació temporal mitjançant pilones de carril bici exterior en tota la calçada.
– Sobre el viaducte, entre ambdues rotondes a banda i banda de l’AP-7: Senyalització clara i ben visible, temporal, de calçada compartida en zona 30. Opció de mínims a través de vorera per usuaris més vulnerables.
– Rotonda plaça de la Recerca (al nord de l’AP-7): Segregació temporal mitjançant pilones de carril bici exterior en tota la calçada, així com de les seves petites connexions amb el carril bici central de l’av. de la Generalitat.
Eix Parc Central – Lluís Companys
– C. Manel Farrés, entre c. de Rovellat i c. de Solà: a banda i banda, senyalització temporal de carril-bici unidireccional. Entre c. de Solà i av. Lluís Companys: Senyalització de calçada compartida en zona 30.
Reforç dels accessos intermunicipals
– Per tal d’afavorir i potenciar els trajectes en bicicleta entre municipis veïns, cal garantir itineraris ciclables confortables i segurs amb els municipis veïns, especialment amb Rubí i Cerdanyola, sense descartar, en cap cas, qualsevol itinerari que faci possible la comunicació en bicicleta també amb Barcelona.
Túnel de Vallvidrera
– Accelerar les gestions per a desenvolupar un projecte d’arranjament del túnel de serveis del Túnel de Vallvidrera que inclogui la circulació de bicicletes, així com la seva connexió fins al nucli urbà de Sant Cugat.
Actuacions de caràcter estratègic:
– Aprovar una nova ordenança de la bicicleta que la defensi i l’empari jurídicament. Donat que la bicicleta és el mitjà de transport rodat més vulnerable, entenem que aquesta eina jurídica és fonamental per a una promoció efectiva i sense complexos de la bicicleta com a mitjà de transport.
– Reduir i controlar la velocitat: Establir Zona 30 a tota la ciutat, amb controls de velocitat efectius perquè, amb la baixada de trànsit, alguns vehicles circulen a més velocitat de la permesa.
– Fomentar la policia de proximitat amb bicicleta, formant els cossos policials i habilitant patrulles ciclistes. L’ús de la bicicleta per la policia proporciona proximitat a la població i un coneixement de primera mà de la problemàtica ciclista, que permet suggerir mesures per a millorar els desplaçaments i la seguretat en bicicleta.