(19/09/2023 – Redacció)
La síndica de greuges de Sant Cugat, Helena López Macho, ha presentat, en un ple extraordinari, la memòria anual de l’any 2022. L’Oficina de la Síndica va actuar en 326 casos al 2022, un 2,85% més que l’any anterior, el 2021, quan les actuacions van ser 317. Aquest increment se situa en paràmetres normals, després de la caiguda de les actuacions l’any 2020, com a conseqüència de la pandèmia. L’any 2020, les actuacions van ser 245, un 29,40% menys que l’any següent.
En les conclusions del seu informe anual de l’any 2022, la síndica lamenta la “manca de resposta o el retard en la resposta al ciutadà, i també a la síndica en moltes ocasions”. També exposa com a punt a millorar “l’endarreriment en la concessió de les llicències d’obres”, i “en grau més baix l’estat d’alguns carrers”.
El tinent d’alcaldia de Relacions Institucionals, Bon Govern i Ciutat Digital, Jordi Puigneró, ha valorat “molt positivament” la tasca de la Síndica, ja que “presideix una institució municipal cabdal per fiscalitzar les actuacions de les administracions locals, en el nostre cas l’Ajuntament i l’EMD de Valldoreix. És una institució, la de la sindicatura de greuges, relativament recent a Sant Cugat, però de llarg recorregut al nostre país. Els síndics i síndiques són institucions de país”. Puigneró ha afegit que cal “promocionar més l’Oficina de la Síndica per tal que la ciutadania conegui els serveis que presta, i alhora fer pedagogia dins l’Ajuntament per tal que tothom prengui molt en consideració les peticions de la Síndica, que són, en definitiva, les peticions del veïnat de Sant Cugat, al qual ens devem”.
Les dades
De les 326 actuacions de l’oficina, 133 van ser queixes admeses a tràmit, 76 no admeses, 7 actuacions d’ofici i documents interns, i 110 assessoraments. La majoria d’actuacions per queixes es concentren al nucli urbà, amb un 63%, seguit de Valldoreix, amb un 27%.
Pel que fa a les actuacions d’ofici iniciades per la síndica, al 2022 va obrir expedient per la millora del manteniment urbà a la Floresta, per modificar les ordenances que regulen la tinença d’animals i obligar els propietaris a netejar les miccions de les seves mascotes, i per incorporar a les notificacions dels actes administratius l’existència de l’oficina.
De les queixes admeses a tràmit, 56 estan relacionades amb els àmbits de gestió del territori i de seguretat ciutadana, 23 amb els serveis a les persones i 13 amb l’administració general.