L’Ajuntament de Sant Cugat engega la cinquena edició dels Pressupostos Participatius per tal que la ciutadania pugui decidir el futur d’una part del pressupost municipal. D’aquesta manera, es referma l’aposta per la participació ciutadana i pel debat i la construcció comunitària dels barris.
En aquesta ocasió, es decidiran 1.120.000 €: els barris de Volpelleres, Mira-sol, la Floresta i les Planes decidiran 140.000 € cadascun (125.000 € d’inversions i 15.000 € d’ordinari), mentre que el Centre decidirà 280.000 € (250.000 € d’inversió i 30.000 € d’ordinari). També es destinen 140.000 € a processos específics per a infants i joves i per a gent gran.
El procés comença aquest febrer amb la presentació de propostes, que s’allargarà fins al 9 de març. Com en anteriors edicions, hi poden participar els veïns i veïnes majors de 14 anys i les entitats i les propostes s’han de presentar a la plataforma decidim.santcugat.cat. En cas de dificultat, es pot trucar al telèfon 010 (o al 900104941 si es truca des d’un mòbil).
Una edició ajustada a les necessitats del mandat
Els Pressupostos Participatius 2025-27 es marquen com a prioritat l’execució, dins d’aquest mandat, dels màxims projectes possibles, tant dels que surtin d’aquesta nova edició com dels projectes pendents d’edicions anteriors que havien quedat encallats per la situació econòmica dels darrers anys.
Amb aquesta voluntat, es farà una sola edició de Pressupostos Participatius en tot el mandat i el pressupost d’inversió s’ha ajustat per adaptar-lo més a les possibilitats reals d’execució durant aquests propers anys.
Francesc Duch, regidor de Participació: “Per nosaltres, és prioritari tornar a donar veu a la ciutadania perquè participi i ens digui com vol millorar els barris. I al mateix temps, sabem que cal donar resposta a les necessitats que ja ens havien expressat abans. Per això, apostem per uns Pressupostos Participatius que permetin avançar en aquesta construcció col·lectiva, mentre fem un esforç important per executar els projectes que encara hem de fer realitat”.
Cal tenir en compte que, dels 145 projectes escollits fins ara en Pressupostos Participatius, el 60 % ja estan executats (87 projectes), i dels 58 que estan pendents, n’hi ha 39 que ja estan redactats i/o aprovats.
Un procés adaptat a la realitat dels barris
Com en les anteriors edicions, els Pressupostos Participatius mantenen el treball per barris amb la voluntat que surtin projectes aterrats al territori i fomentar el treball comunitari. En aquesta ocasió, a més, s’han recollit les especificitats d’alguns barris, adaptant el procés a les diferents realitats:
- Consell de Barris del Centre: es garantirà una distribució territorial dels projectes al conjunt del centre a partir de la divisió en 4 sectors. Es farà la proposta més votada de cada sector (fins a 60.000€), sempre que tingui un mínim de 100 vots.
- Consells de Barris de Volpelleres: es garantirà l’execució de la proposta més votada al barri de Can Barata (de fins a 15.000€) i la més votada al barri de Sant Domènech Oest (de fins a 15.000€), sempre que l’hagin votat almenys el 5% dels veïns del barri.
- Consell de Barris de les Planes: les propostes no es presentaran individualment sinó que es treballaran de manera col·lectiva en un consell extraordinari, tenint en compte els espais públics disponibles i les limitacions que implica tant el planejament com el fet d’estar dins del Parc Natural de Collserola. Les propostes que s’acordin conjuntament, es presentaran com a propostes del Consell de Barris i seguiran el procés de validació i votació.
Una novetat d’aquesta edició és, precisament, la convocatòria de Consells de Barris extraordinaris a tots els barris per poder treballar propostes de manera comunitària. L’objectiu és poder generar propostes que ja siguin compartides i dels barris, a banda de les que puguin presentar individualment els veïns i veïnes i les entitats.
Tots els consells seran oberts i serviran tant per compartir i elaborar propostes conjuntes com per resoldre dubtes.
o Les Planes, dimarts 11 febrer, 18 h, Casal les Planes.
o Centre, dimecres 19 de febrer, 18 h, Casa de Cultura
o Volpelleres, dijous 20 de febrer, 18 h, Biblioteca de Volpelleres
o Mira-sol, dimarts 25 de febrer, 18 h, Casal Mira-sol
o La Floresta, dimecres 26 de febrer, 18 h, Centre Social i Sanitari
Aposta pels infants i joves i per la gent gran
Els Pressupostos Participatius 2025-27 repeteixen l’aposta per fer un procés específic per a Infants i Joves, tal com ja es va fer en l’anterior edició, i incorporen, com a novetat, un procés per a la Gent Gran.
- Aquests dos processos es faran a la tardor i comptaran amb 140.000 € cadascun. Aquest pressupost es treballarà des dels Consells d’Infants, de Joves i de Gent Gran, per tal de fomentar la participació d’aquests sectors de població i detectar també les seves necessitats.
- Esther Madrona, regidora d’Infància, Joventut i Gent Gran: “És fonamental que infants, joves i persones grans tinguin veu en els pressupostos municipals, ja que això els permet incidir en les qüestions que més els preocupen i contribuir activament a la transformació de la ciutat, convertint-la en un espai de convivència més inclusiu i respectuós per tota la població.”
Calendari del procés
- Presentació de propostes i suports a les propostes: fins al 9 de febrer a través de decidim.santcugat.cat
- Validació de les propostes: març – abril per part de l’equip tècnic.
- Presentació i deliberació de les propostes: maig – juny.
- Votació ciutadana de les propostes: Setembre (a través de decidim.santcugat.cat).
- Execució de les propostes: a partir de setembre del 2025. Es constituiran Grups de treball.
- Procés per a Infants i Joves i procés per a la Gent Gran: inici a l’octubre – novembre.