Que vingui al bon temps és una bona notícia. Ens bé més de gust sortir a passejar, prendre alguna cosa, viatjar… sobretot ara que s’apropa la setmana santa. Però això sí, a Sant Cugat cada cop està més clar que si volem voltar ho harem de fer a peu (o amb bicicleta…). Les coses s’estan posant complicades per a qui vulgui moure’s en cotxe per la ciutat: més carrers per a vianants, nous sistemes de control d’accés i, quan hi hagi episodis de contaminació atmosfèrica, restriccions per als vehicles contaminants. A Sant Cugat s’aplicarà una normativa en matèria de contaminació atmosfèrica que Europa ha previst per a ciutats de més de 100.00 habitants. Encara ens falten uns quants milers per a arribar a aquesta xifra, però al pas que anem no trigarem a arribar-hi. Les parcel·les sense edificar a la ciutat són tas escasses com les places lliures d’aparcament. Potser apliquem una normativa de gran ciutat per la nostra proximitat amb Barcelona? Quan l’aire de la capital està carregat, el de Sant Cugat també? Hauríem de consultar als experts, però em dona la impressió de que a la nostra ciutat tenim la gran sort de tenir la gran barrera verda de Collserola a tocar. Una serra que ja es comença a omplir dels colors de la primavera i, com si fossin flors, els carrers de la ciutat també s’ompliran molt aviat de nous colors. Concretament del verd, el blau i el taronja. No, no és tracta d’una nova iniciativa de l’estil de les viles florides. Estem parlant de les noves àrees d’aparcament. La taronja es començarà a aplicar a la zona de Can Sant Joan per facilitar l’aparcament dels treballadors de la zona i permetrà estacionar per un euro durant tota la jornada laboral. Sembla una mesura raonable per a qui deixi el cotxe tot el dia, però els pares que van a buscar i recollir als nens també hauran de pagar?
La zona verda arribarà amb força aquest mateix abril i afectarà a molts més barris. L’objectiu serà millorar l’aparcament dels veïns i dificultar-lo als qui vingui de fora. Això sí, només de 8 del matí a 8 del vespre i només els dies laborables… potser els veïns no necessiten aparcar els caps de setmana. A més a més, toca pagar: un euro a la setmana o 40 a l’any. I si moltes zones que ara son blaves es pintaran de verd, moltes que ara son blanques ho faran de blau… a pagar un altre cop.
Haurem d’esperar uns mesos per a veure si el nou sistema funciona, si l’alta ocupació de vehicles en algunes zones es redueix significativament i a la llarga, si millora la qualitat de l’aire. Mentre esperem l’estudi que ens confirmi l’èxit del nou sistema, podem pregar per a que tots els nous santcugatencs que s’instal·lin a la ciutat no tinguin cotxe.
Equip Sant Cugat Magazine