TV SANT CUGAT

Ajuntament i AMB arriben a un acord “històric”per millorar el servei de bus

L’ens metropolità pagarà 17 milions d’euros a l’Ajuntament pels costos totals que està assumint per la prestació transitòria d’aquest servei, que permetran la compra de 27 nous autobusos per renovar la flota, amb la previsió que entrin en circulació al 2026.

L’Ajuntament i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) han arribat a un acord per millorar el transport urbà de Sant Cugat i desencallar la nova concessió d’aquest servei, caducada des de l’any 2018. 

És més, l’Ajuntament de Sant Cugat considerava que l’ens metropolità era per llei, des de fa 14 anys, l’encarregat d’oferir aquest servei a Sant Cugat, però mai havia assumit ni la gestió ni el seu cost econòmic. Per això els va requerir, en una moció del 2024, que es fes càrrec d’unes despeses de 20 M€ corresponents al cost del servei durant els últims exercicis. Una petició que el consell de l’AMB la rebutjar ara fa un any, quan va advertir que interposaria un recurs contenciós administratiu contra l’Ajuntament de Sant Cugat si aquest no feia marxa enrere en la seva moció.

Ara, un any després d’aquesta confrontació entre administracions, i després d’una llarga negociació entre amdies administracions, l’Ajuntament ha anunciat que signarà un conveni de col·laboració amb l’AMB segons el qual l’Ajuntament rebrà un ingrés de 17 milions d’euros i addicionalment millorarà la qualitat del servei de forma immediata encarregant la compra de 27 nous autobusos, que s’estima puguin estar en circulació en el termini d’un any. 

L’Ajuntament assegura que “Tot plegat revertirà la situació d’un servei que en els darrers anys ha acumulat importants dèficits de funcionament com per exemple mantenir una flota molt envellida d’autobusos o unes freqüències poc competitives”. A més a més, l’AMB es compromet a licitar en un termini màxim de 2 anys la nova concessió del servei.

 L’alcalde, Josep Maria Vallès, ha qualificat “d’històric” aquest acord. “És una passa molt important per millorar la mobilitat de Sant Cugat. Fa anys que patim un servei d’autobús urbà que no està a l’altura de les necessitats d’un municipi a punt d’arribar als 100.000 habitants i ara, per fi, desencallem aquesta situació en benefici de la ciutadania. Fem més transport públic per Sant Cugat”. 

Nova licitació
Un dels acords principals de l’acord és que l’AMB es compromet a licitar en un termini màxim de 2 anys el nou servei de transport urbà per tal d’incorporar totes les millores imprescindibles per a una ciutat de gairebé 100.000 habitants com és Sant Cugat. L’Ajuntament col·laborarà activament amb l’AMB per definir les millores del nou contracte. D’altra banda, el consistori seguirà assumint el servei de forma transitòria fins que no s’adjudiqui el nou contracte.

Assumeixen els dèficit
L’AMB abonarà a l’Ajuntament 17 M€ pels costos assumits pel consistori des de l’1 de gener del 2024 i fins que no s’adjudiqui el nou contracte. Es pagarà de forma progressiva des d’ara fins al 2027: 9,3 M€ al 2025, 4,6 M€ al 2026 i un pagament de 3,1 al 2027.

 Aquests 17 milions d’euros corresponen a la cobertura íntegra i total de l’import del dèficit del servei calculat a 31 de desembre de 2023. En el període transicional fins a l’adjudicació del nou contracte (previsió any 2027), per tant, l’Ajuntament no participarà en cap part del cost del servei. En cas d’incompliment per part de l’AMB del termini previst de licitació del nou servei (2 anys), aquest ens abonarà a l’Ajuntament 4,7 M€/any.

27 nous autobusos
L’Ajuntament encarregarà d’immediat a l’actual concessionari del servei (Marfina Bus SA) la compra d’aquests 27 autobusos per tal renovar totalment la flota. El cost d’aquesta adquisició se subrogarà al nou contracte. Està previst que els nous autobusos entrin en funcionament d’aquí un any.

 Comissió de seguiment
D’altra banda, el nou conveni de col·laboració també preveu la creació d’una Comissió de Seguiment per tal d’assegurar-ne la seva correcta execució.

L’Ajuntament celebra que les negociacions portades a terme impactin en la correcta implementació de les competències dels serveis públics i el seu finançament associat: “No es tracta doncs només d’un acord en benefici d’ambdues institucions sinó, d’un impuls a la millora de la qualitat institucional entre els diferents nivells d’administracions públiques a Catalunya. Les administracions supralocals són les que han de corregir els problemes del finançament de les competències assignades per Llei del Parlament de Catalunya a l’AMB, i en cap cas, es pot donar continuïtat a models que traslladin pressió financera addicional als municipis i més encara a través de competències que no li són pròpies.”

Aquest conveni representa, doncs, un punt d’inflexió institucional: per primera vegada, l’AMB assumirà plenament el lideratge i la titularitat del servei, complint així el mandat legal recollit a la Llei 31/2010 de l’AMB. Això suposa posar fi a una situació anòmala, en què l’Ajuntament havia estat suportant la totalitat del cost del servei, malgrat no tenir-ne la competència.

L’Ajuntament destaca, finalment, que: “Es demostra també com dues administracions públiques poden cooperar lleialment, amb claredat competencial i orientació cap al bé comú”.

Comparteix

Sant Cugat Magazine #116

Directe TV

Estem treballant per restablir el servei de directe.

Enquesta

Està la ciutat preparada pels forts aiguats?

Subscripció a la revista online

Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

També et pot interessar

Abrir chat
Scan the code
Hola 👋
¿En qué podemos ayudarte?