TV SANT CUGAT

Així s’està implantant el nou servei de neteja i la recollida de residus

Ja fa uns dies que va entrar en funcionament, però l’Ajuntament ha volgut presentar de forma oficial el desplegament del nou servei municipal de neteja i recollida de residus de la ciutat.

Ja fa uns dies que va entrar en funcionament, però l’Ajuntament ha volgut presentar de forma oficial el desplegament del nou servei municipal de neteja i recollida de residus de la ciutat. A la roda de premsa s’ha pogut veure la nova maquinària que circularà a partir d’ara per la ciutat, que s’afegeixen als nous contenidors que es van començar a instal·lar a principis de setembre. En aquests moments ja estan funcionant quatre camions de gran tonatge per a la recollida  lateral de contenidors laterals, als que hem de sumar: 4 escombradores d’aspiració elèctriques; 3 escombradores d’arrossegament; 1 màquina fregadora i decapadora; 6 vehicles elèctrics per a la neteja amb aigua; desbrossadores elèctriques; bufadors i tricicles elèctrics, entre d’altres nous equips. 

L’objectiu d’aquestes millores és cobrir les necessitats actuals de Sant Cugat i dels nous barris. A més, també es promou la reducció de la generació dels residus i es reforça encara més la recollida selectiva per avançar cap a una millor sostenibilitat en la gestió dels residus. Per fer-ho possible l’Ajuntament ha augmentat el pressupost d’aquest servei dels 8 als 13 milions d’euros anuals.

Josep Maria Vallès, alcalde de Sant Cugat “Amb aquest nou servei fem un pas endavant per garantir una ciutat més neta, moderna i sostenible. És una inversió de futur que incorpora més i nous recursos per millorar la neteja, reduir residus i implicar la ciutadania en la cura de Sant Cugat”.

Fases del desplegament

  • Setembre 2025 (millores ja en marxa)
  • Inici desplegament nous contenidors: ja s’estan repartint pel centre i per altres punts de la ciutat. Es desplegaran un total de 3.000 unitats (450 més que en el servei anterior), amb la previsió que tots quedin instal·lats abans d’acabar l’any.
  • Més freqüències de neteja: ja s’estan incorporant nous efectius al servei i, per tant, es comença a implementar les noves freqüències de neteja, que seran plenament operatives abans d’acabar l’any. Cal recordar que al nucli antic (centre vianantitzat i av. Cerdanyola) es dobla la freqüència; que a la resta del nucli es passa de neteges quinzenals/mensuals a setmanals; que a Mira-sol, Volpelleres i can Mates es passa de neteges mensuals a setmanals; i que a la Floresta, les Planes, can Barata i can Borrull es passa de neteges bimensuals a quinzenals. També s’introdueixen serveis específics per a la neteja de terres, prevenció de gelades, pla de nevades…
  • Arribada nova maquinària: en aquests moments ja estan funcionant 4 camions de gran tonatge per a la recollida de contenidors laterals; 4 escombradores d’aspiració elèctriques de 4-5m3; 3 escombradores d’arrossegament de 5-6m3; 1 escombradora elèctrica de voreres; 1 màquina fregadora – decapadora; 6 vehicles elèctrics per a la neteja amb aigua, repàs, recollida de papereres i resolució d’incidències; 11 carrets elèctrics per a la neteja manual de carrers (amb escombra); 7 furgonetes elèctriques; 3 cotxes de supervisió elèctrics; 2 camions caixa oberta pels serveis de repàs; 1 miniretro per a la neteja d’arrossegament de terres; 4 desbrossadores elèctriques; 12 bufadors i 36 bateries; 2 tricicles elèctrics.
  • Eliminació contenidors soterrats: s’estan duent a terme les obres per eliminar aquests contenidors. La previsió és que a final d’acabar l’any ja hagin acabat tots els treballs

 

  • 1 de desembre 2025: plataformes mòbil i recollida comercial (fase 1)
  • Plataformes mòbil: es desplegaran al nucli antic perquè el veïnat hi dipositi els seus residus (les 5 fraccions). Les plataformes es col·locaran amb vehicles elèctrics cada dia a la tarda i es retiraran a primera hora de la nit.
  • Recollida comercial porta a porta (fase 1): es començarà a desplegar el nou sistema de recollida als comerços (les 5 fraccions) al nucli antic.
Plànol de la zona del nucli antic on funcionarà el sistema de plataformes mòbil i la fase 1 de la recollida comercial porta a porta
  • 1 de febrer 2026: recollida comercial (fase 2)
  • Recollida comercial porta a porta: es desplegarà a la resta de comerços de tot el municipi
  • Primer trimestre 2026: resta de millores
  • Noves minideixalleries: es col·locaran 70 noves minideixareies (10 més que abans) per substituir les que funcionen en aquests moments
  • Més maquinària: ja s’haurà completat l’arribada de la resta de maquinària: 5 escombradores d’aspiració de 4-5m3; 1 escombradora sobre camió; 1 Camió cisterna; 1 escombradora d’hidrogen; 1 camió d’hidrogen; 1 baldejadora mecànica de voreres; 1 escombradora manual elèctrica; 7 camions de gran tonatge per a la recollida de contenidors laterals; 9 camions bicompartimentats; 2 camions rentacontenidors; 1 caixa oberta pel repàs; 1 camió 3 eixos Ampli-roll; 1 equip llevaneus; 1 equip distribuïdor de sal per prevenir gelades.
  • Compostadors comunitaris: a les Planes (actualment ja es fa a Sol i Aire i can Barata) s’instal·laran compostadors comunitaris d’ús exclusiu per tal que puguin aprofitar aquest compost fet amb les seves restes orgàniques.
  • Augment de punts de recollida d’oli de cuina: es multipliquen per 8 fins arribar als 68 punts de recollida.

Per acompanyar el desplegament del nou servei es posarà en marxa una campanya comunicativa, acompanyada d’un equip d’informadors que resoldran dubtes al carrer i en punts informatius arreu del municipi.

Altres millores del servei
Una vegada estigui desplegat, el servei suposarà que:

  • La recollida de residus funcionarà sempre, independentment de si és festiu o no.
  • Es disposarà d’equips específics per netejar zones concretes: mercats i mercadets; zones on es fa botellot; entorns d’escoles i universitats… els equips s’adaptaran a les necessitats reals de la ciutat. També actuaran en cas d’emergències i hi haurà un servei de guàrdia nocturn.
  • Totes les bateries de contenidors tindran les 5 fraccions: actualment en alguns punts només hi ha contenidors de resta i orgànica i amb el nou servei totes les bateries tindran les 5 fraccions (resta, orgànica, paper, vidre i envasos). Això suposarà incrementar la capacitat de recollida de selectiva (paper, vidre i envasos) en 2,64 milions de litres. A més es reduirà la capacitat dels contenidor de resta, que seran més petits (iguals que els d’orgànica). El millor residu és el que no es genera
  • Es posarà en marxa una nova App. Contindrà tota la informació detallada del servei, permetrà fer sol·licituds, transmetre queixes i suggeriments, sol·licitar informació de les aportacions realitzades, resoldre dubtes, etc.

El nou sistema de recollida i neteja s’emmarca en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Finançat per la Unió Europea – Next Generation EU.

Comparteix

Sant Cugat Magazine #114

Directe TV

Estem treballant per restablir el servei de directe.

Enquesta

Està la ciutat preparada pels forts aiguats?

Subscripció a la revista online

Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

També et pot interessar

Abrir chat
Scan the code
Hola 👋
¿En qué podemos ayudarte?