Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha licitat treballs per reforçar la robustesa de la catenària i adaptar-la als efectes del canvi climàtic, al tram Sant Cugat-Bellaterra de la línia Barcelona-Vallès. Les obres, amb un pressupost de 395.000 euros, tindran una durada de 40 setmanes i està previst que comencin el primer trimestre de l’any 2026.
L’actuació consisteix a substituir els equips de compensació mecànica dels conductors de catenària, que actualment són simples, per equips de compensació dobles. “Amb aquest sistema tenim una catenària més fiable, moltes menys avaries, un temps de resolució d’incidències més curt i reduïm els costos de manteniment” afirma el president de FGC, Carles Ruiz.
Aquest canvi es produeix en part per millorar les condicions de la catenària per pal·liar els efectes del canvi climàtic. La infraestructura actual no assegura que pugui fer front a condicions extremes com les que es poden arribar a produir.
L’entitat pública porta duent a terme aquesta actualització des de 2022 i a dies d’avui ja porta més de 120 km de via renovats. Aquest canvi està dintre del Pla d’Adaptació al Canvi Climàtic de la Infraestructura Ferroviària d’FGC que preveu que per l’any 2028 les dues línies completes estiguin ja restaurades.





