L’històric “tren Granota” tornarà a passar per Sant Cugat



06/04/2021 – Redacció /

El viatge començarà a l’estació de Les Planes, d’estil modernista, per visitar-ne el vestíbul. Des d’allà el comboi passarà per Sant Cugat i arribarà fins als finals de línia de Sabadell i de Terrassa, però no farà el mateix amb l’altre extrem, a la ciutat de Barcelona, perquè la pendent que hi ha no és recomanable per “no forçar la tecnologia”.

Pla general del ‘tren Granota’ al Centre d’Operacions de Rubí (COR) de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC)

Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) recuperarà a la tardor l’històric “tren Granota”, un comboi de la sèrie 400 que va circular per les línies del Vallès entre els anys 40 del segle passat i fins el 1995, quan es va renovar i modernitzar la gran majoria de combois. El seu retorn, però, serà puntual i com a mostra del passat històric de l’empresa ferroviària, una experiència a cavall entre el turisme i la nostàlgia que permetrà fer el recorregut entre l’estació de Les Planes i els finals de línia S1 i S2, a les ciutats de Terrassa i Sabadell, respectivament, passant per tant per Sant Cugat. A més, no s’hi podrà pujar amb una T-10, caldrà fer-hi una reserva i pagar un preu simbòlic.

Molts el recorden i d’altres n’han sentit a parlar, però ara, a més, hi podran pujar, ja sigui de nou o per primer cop. El “tren Granota” deu el seu nom a l’aspecte que oferia, amb una carrosseria on hi predominava el color verd i amb uns llums frontals rodons i ubicats a la part de dalt, oferint una imatge quan arribava a l’estació que recordava a una granota.

Pla general de l’interior d’un vagó de segona classe del ‘tren Granota’ al Centre d’Operacions de Rubí (COR) de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), el 18 de març de 2021 (Horitzontal)
Pla detall d’un fre d’emergència d’un vagó de segona classe del ‘tren Granota’ al Centre d’Operacions de Rubí (COR) de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), el 18 de març de 2021 (Horitzontal)

“Aquests trens de la sèrie 400 es va començar a construir un cop acabada la Guerra Civil, a principis dels anys 40 del segle passat, als tallers de la companyia a Sarrià, a Barcelona, fins a mitjans dels anys 70”, recorda Antoni Gras, responsable de Planejament i Patrimoni Històric d’FGC. Aquesta és una raresa, donat que en els primers anys de postguerra la situació econòmica al conjunt de l’Estat era precària, però el sector ferroviari va ser una excepció, com també la línia del Vallès, sortosament poc danyada durant el conflicte bèl·lic.

Publicitat

Taula Tercer Sector


Tecnològicament no eren cap revolució, donat que eren semblants als que la J.G. Brill Company feia córrer amb segell americà, però el seu disseny va permetre fer diverses sèries, com la 500 o la 800. “El comboi que es conserva està format per un cotxe dels anys 40, un dels 60 i un altre dels 70, no tenen diferència apreciables i circulen formant una composició única”, assenyala Gras.

Pla detall d’un lateral del ‘tren Granota’

De funcionament elèctric, el cotxe del mig és remolcat, mentre que els dos dels extrems són automotors. Dos d’ells són de tercera classe, amb seients de fusta, mentre que el tercer és de segona classe, amb seients tapissats amb el bellut verd característic de la casa.

Tot i deixar-se de fabricar a mitjans dels anys 70, van seguir circulant per les línies vallesanes fins l’any 1995, coexistint amb els trens 111. La incorporació a la línia dels 112, que van modernitzar el servei i van permetre crear el conegut com a “Metro del Vallès”, va suposar treure de la circulació la sèrie 400 i les incomoditats que comportava, com ara el fet que eren alts i per pujar comportava una complicació afegida o que no disposaven d’aire condicionat.

Deixa un comentari