“L’escola serà un lloc de no contagi? No. De la mateixa manera que tampoc ho és el supermercat”



03/09/2020 – Eva Jou // En col·laboració amb Edbuilding.org /

Falten pocs dies per viure una tornada a l’escola marcada pel coronavirus. Quin serà, a partir d’ara, el funcionament a les aules? I a les hores del pati? Què passa si un membre del personal docent o de l’alumnat és positiu de covid-19? Encara queden moltes incògnites per resoldre. Núria Mora és mestre i directora de l’Institut Escola Catalunya de Miar-sol, a més de formadora de l’associació santcugatenca Edbuilding.org. Mora ens explica com es preveu aquest retorn a les aules tan atípic i carregat d’incerteses i la transició del Catalunya d’escola a Institut – Escola.

Núria Mora, directora de l’Institut Escola Catalunya. Foto Inezdelprado.com

Núria, som davant d’un inici de curs molt incert. Com l’esteu encarant?
Anem dia a dia, adaptant-nos cada moment a les directrius que dona el Departament d’Educació. Segons l’escenari que es dibuixa ha d’haver-hi menys de 20 alumnes per classe. En aquest sentit, de cada dos grups volem fer-ne tres. No es tracta d’ampliar una línia. Administrativament tindrem dos grups però, organitzativament, seran tres grups de 17 alumnes. A més, per fer front a la situació, tindrem una dotació de cinc professors més en plantilla.

Hi ha aules suficients per a tots els grups?
Eliminarem les aules d’especialitat i es faran servir com a aules de grup. Així i tot, ens falten espais. Hem fet una demanda a l’Ajuntament perquè ens cedeixi espais municipals.

L’escola treballarà amb grups de convivència. És a dir, amb grups reduïts i estables. Quin protocol s’activa si a un grup de convivència es detecta un positiu?
Si hi ha una sospita de positiu, la persona (sigui alumnat o personal docent) se n’ha d’anar al CAP. Si està a l’espera dels resultats de la prova PCR, el grup continua funcionant. Si es confirma el positiu, el grup s’aïlla 14 dies. Si la persona és negativa però té simptomatologia, s’aïlla. Malgrat això, el grup continua funcionant.

Publicitat

Taula Tercer Sector


Esteu preparats per mantenir el ritme acadèmic si s’ha d’aïllar un grup?
Al juliol vam fer una formació de la plataforma Google Classroom perquè tothom hi sàpiga treballar. A partir del setembre tots els alumnes tindran un usuari per poder accedir a aquest contingut. D’aquesta manera, si un grup s’ha d’aïllar ja coneixerà la plataforma i podrà treballar des de casa. A més, demanem al professorat que tingui paquets de material elaborats per 14 dies d’aïllament. Pel que fa als alumnes que sapiguem que tenen necessitat d’ordinadors o de connectivitat, se n’aniran a casa amb el material que els falta.

Tot i l’augment de grups-classe, els nens i nenes s’hauran de moure per l’escola. Quines mesures de prevenció adoptareu?
En el cas de l’edifici del Catalunya, tenim quatre portes per entrar i estem en una zona de vianants. No té massa sentit fer les entrades i les sortides esglaonades, tal com indica el Departament d’Educació. Tenim moltes portes d’entrada i molt espai perquè els alumnes puguin esperar el moment d’entrar a les aules. 

I un cop dins del centre?
Dibuixarem uns circuits dins l’escola per indicar per on es puja i qui puja per on. Amb els alumnes ho treballarem molt a les aules perquè siguin molt conscients de com s’han de moure d’un lloc a l’altre. A més, com que no hi haurà aules d’especialitat, no hi haurà tant moviment dins l’edifici. És a dir, no ens trobarem amb un grup que baixa d’anglès mentre un altre puja a música.

Per poder seguir els protocols de desinfecció, heu ampliat el personal de neteja?
Estem pendents de l’Ajuntament. Es va fer una reunió al juliol amb la informació que teníem en aquell moment. Ens van donar una opció, però ara la situació és diferent i la solució ha de ser una altra. 

Pels nens i nenes és fonamental l’hora del pati. Amb quines restriccions es trobaran?
En principi, s’esmorzarà a les aules, es baixarà al pati amb decalatges de deu minuts i a cada grup se li assignarà un espai limitat. L’important és que no es trobin dos o tres grups baixant per una escala. No obstant això, com a grup de convivència i en un espai obert podran jugar sense mascareta.

També oferiu servei de menjador. Es podran mantenir els grups estables de 17 alumnes?
Aquí tenim un problema. Al menjador han de ser de 25 perquè el monitoratge que hi ha és per assumir-ne 25. Pel que fa a direccions i empreses de servei migdia s’ha d’arribar a un consens sobre com es pot gestionar aquest agrupament. Segurament hi haurà grups que menjaran a les aules perquè l’espai menjador no dona perquè tothom mengi amb la distància que es demana.

A vegades, pels més petits, és difícil la incorporació a l’escola. Es podrà mantenir l’acompanyament de les famílies a principi de curs?
L’entrada dels nens i nenes d’I3 es podrà fer acompanyada d’una persona. Farem horaris graduals per no coincidir el doble de persones, pel fet que hi hagi nens i nenes que els estiguin acompanyant. Al principi, la família que ho vulgui, podrà estar una estona a l’aula.

Tens la sensació que es percep l’escola com un gran focus de contagi?
El que passarà a l’escola no és tan diferent del que passarà a la societat. El que no podem pretendre és que les famílies mantinguin el nivell de vida social i d’extraescolars. Això multiplicarà el risc de contagi. L’escola no té covid, la covid serà la que portem els que vinguem a l’escola. Aquí faig una apel·lació a la corresponsabilitat de tothom i a la no criminalització de l’escola perquè nosaltres estarem complint la normativa que es dicta a cada moment. Serà un lloc de no contagi? No. De la mateixa manera que tampoc ho és el supermercat. Que hem de minimitzar-lo? Sí. I en això tots en som responsables.

Com valores les indicacions del Govern?
La campanya de comunicació que ha fet el Departament d’Educació no ha estat bona. Si s’informa a tothom igual, es dona peu a què deu minuts després d’una roda de premsa tinguem correus de les famílies preguntant sense que nosaltres hàgim tingut temps de pensar què suposa cada mesura per l’escola. Amb les famílies hem mantingut els mecanismes d’informació que teníem. Hem fet assemblees obertes, juntes d’AFA, videoconferències… però a nosaltres no se’ns ha informat prèviament. No és el mateix una escola al barri de Sant Andreu de Barcelona que a Sant Cugat. Això pot portar les famílies a pensar: per què aquí no fan entrades i sortides esglaonades? Ho estan fent malament!

Foto: https://es.photographerbarcelona.info/

Deixant de banda la incertesa provocada pel coronavirus, pel Catalunya aquest ja havia de ser un curs amb canvis importants…
Sí. Aquest any el Catalunya passa d’escola a institut-escola. És un model que permet que hi hagi una continuïtat pedagògica. Abans els alumnes de primària s’hi estaven fins als 14 anys. Ara, marxen amb 12. Estem veient adolescències molt prematures perquè provoquem que, amb 12 anys, canviïn a un altre centre, amb unes altres dinàmiques i amb un alumnat de 17 i 18 anys. La idea d’institut-escola és que sigui el mateix passar de sisè a primer d’ESO que de primer de primària a segon. És un model bondadós.

Com s’està fent la transició d’escola a institut-escola?
Aquest curs començarem fent dues línies de primer d’ESO, però l’institut-escola anirà creixent. A partir del curs vinent, cada any ampliarem un curs fins a arribar a quart. Pel que fa al professorat, aquest any s’incorporen sis mestres de secundària que treballaran conjuntament amb el professorat de primària. Cada any se n’incorporaran quatre de nous fins a assolir totes les especialitats de secundària per poder fer crèdits variables i assignatures optatives.

Com han respost a la novetat les famílies del centre?
És un model que a moltes famílies els agrada, però a d’altres no. La majoria s’han quedat i hem tingut 17 sol·licituds d’alumnes de sisè d’altres centres. També hi ha alumnes que marxen perquè tenen germans a un altre institut o perquè ja tenien molt clar que volien anar a un altre centre.

Deixa un comentari