La Generalitat declara un episodi d’alta contaminació per partícules a tot Catalunya

22/10/2020 – Redacció /

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha declarat un episodi d’alta contaminació per partícules a tot Catalunya. 

Els nivells de partícules PM10 que s’han registrat des de les diferents estacions de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica (XVPCA) han fet prendre aquesta mesura, així com la previsió que la intrusió de pols sahariana persisteixi en les properes hores.

Publicitat
contaminacio-atmosferica-santcugat

Durant el passat dimecres es va registrar una mitjana diària de més de 80 µg/m³, i la previsió deia que els registres es podrien mantenir elevats en els propers dies.

Davant aquesta situació s’han establert una sèrie de recomanacions per a la ciutadania per intentar reduir la contaminació. Són les següents:

  • Realitzar els trajectes a peu o amb bicicleta escollint carrers poc freqüentats pel trànsit.
  • Utilitzar el transport públic en la mesura del possible.
  • Reduir els desplaçaments amb vehicle privat. Si és possible, treballar a distància, variar l’horari de feina a canvi de viatjar amb transport públic, treballar en un altre lloc de l’empresa, més a prop de casa, etc.
  • Utilitzar el cotxe compartit.
  • Realitzar una conducció eficient. Arrencades suaus, reduir la velocitat, utilitzar el fre motor, evitar accelerades i frenades brusques, etc.
  • En el cas de disposar de diferents vehicles, utilitzar el que produeixi les emissions més baixes.
  • Regular la climatització de les llars.
  • Assegurar-se del bon funcionament de les calefaccions de combustibles fòssils en el cas que encara estiguin engegades.
  • Limitar la crema de rostolls, marges i restes d’aprofitaments forestals, agrícoles o de jardineria.

Col·laboració municipal

Des de la Generalitat també han demanat la col·laboració del municipis, i els han instat a aplicar, en la mesura del possible, el màxim nombre d’aquestes mesures:

Publicitat

  • Realitzar campanyes de comunicació intensiva, amb els mitjans de comunicació local, per explicar la situació.
  • Introduir missatges informatius relatius a la situació a les pantalles d’informació variable.
  • Incrementar el reg de carrers.
  • Suspendre qualsevol activitat potencialment generadora de pols mentre duri el període d’episodi ambiental de contaminació, sempre que sigui tècnicament possible.
  • Prohibir l’ús de bufadors, radials sense aspiració focalitzada o humidificació, i en general totes aquelles eines que puguin aixecar pols.
  • Restringir les operacions d’asfaltar o enquitranar els carrers.
  • Regular la climatització en comerços i serveis municipals.
  • Incrementar el control de les activitats industrials on la competència és municipal.
  • El Departament de Territori i Sostenibilitat s’ha encarregat de comunicar a determinades instal·lacions industrials que no realitzin processos com arrencades i postes a punt que no siguin imprescindibles i es pugin endarrerir.

Des del Departament de Salut s’ha consensuat un protocol per tal que les persones amb malalties cardiovasculars o respiratòries moderin l’activitat a l’aire lliure. També han demanat a la població evitar l’exercici físic intensiu a l’exterior.

Pots consultar tota la informació i seguir l’evolució a la web del Departament de Territori i Sostenibilitat i al Canal Salut.

Feu un comentari