20/11/2020 – Tina Forest Illas /
El pla de desescalada presentat pel Govern de la Generalitat es posa en marxa a partir d’aquest dilluns. S’ha estructurat en quatre trams revisables cada quinze dies en els quals s’aniran relaxant le restriccions progressivament si es compleixen uns requisits sanitaris favorables.
En concret, es tindran en compte dos paràmetres: la velocitat de transmissió (Rt) i els ingressos hospitalaris setmanals. Per poder passar de fase, el primer indicador ha d’estar per sota de 0,9, i els nous ingressos han d’anar a la baixa. Si no es donen aquestes condicions, no es podrà avançar en la desescalada.
A més, es farà per territoris, de manera que si es donen condicions diferents en una zona i una altra, avançaran de manera desigual. El toc de queda es mantindrà durant tota la desescalada.
Primer tram
Durant el primer tram de la desescalada les restriccions de mobilitat seguiran com fins ara: es mantindrà el confinament perimetral a tot Catalunya, i també el confinament municipal els caps de setmana.
El sector de la restauració podrà obrir amb el 100% d’aforament a les terrasses i el 30% a l’interior, sempre amb la distància mínima de 2 metres entre les taules. Així mateix, podran obrir de les 6 del matí a les 6 de la tarda, i des d’aquesta hora fins a dos quarts de 10 del vespre. A més, les taules només podran ser d’un màxim de 4 persones a menys que siguin grups de convivència.
Pel que fa al comerç, les botigues podran obrir amb un aforament del 30%. Els centres comercials es mantindran tancats, excepte els establiments de primera necessitat.
També podran obrir perruqueries i estètiques amb cita prèvia i reforç de les mesures de prevenció de contagis.
Els museus i sales d’exposicions es mantindran oberts al 50% de l’aforament, i podran reobrir els cinemes, teatres i sales de concerts amb un aforament del 50% i un màxim de 500 persones.
També es reobren els equipaments esportius a l’aire lliure, amb un 50% d’aforament i control d’accés, i espais interiors amb un 30% i cita prèvia. Les competicions seguiran suspeses.
A les universitats es seguiran fent classes teòriques online, a batxillerat i cicles formatius es reduirà l’activitat presencial i escoles i instituts es mantindran oberts i amb classes presencials.
Els actes religiosos es podran celebrar amb un 30% de l’aforament i s’elimina la restricció de màxim 100 persones.
La Generalitat segueix recomanant el teletreball a les empreses, excepte quan no sigui possible.