21/10/2021 – Redacció
A partir del dilluns 1 de novembre els vehicles que no tinguin el distintiu ambiental de la DGT (Zero emissions / ECO / B / C) no podran accedir ni circular de dilluns a divendres de 7 a 20 h pel centre de la ciutat. Si ho fan, ara sí, rebran una sanció. La Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Sant Cugat està activa des del passat 1 de maig però no serà fins ara al novembre que es començarà a multar.
Quines són les multes?
L’incompliment de la normativa establerta a l’ordenança municipal preveu sancions econòmiques de 100 a 500 euros, en funció de si es tracta d’infracció lleu, greu o molt greu.
En cas de reincidència, les sancions es poden incrementar un 30 % respecte del mínim.
Excepcions i moratòries de la ZBE
Pel que fa a furgonetes, camions i autobusos el règim sancionador entrarà en vigor l’1 de maig del 2022. Els camions de mercaderies al Polígon can Magí es començarà a multar l’1 de maig del 2026 i els vehicles professionals, ja siguin motos o cotxes, el règim sancionador entrarà en vigor l’1 de maig del 2022.
La Zona de Baixes Emissions local també té excepcions com els vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda o 10 autoritzacions a l’any per tots els tipus de vehicles que necessitin un accés esporàdic.
En cas de no poder entrar a la Zona de Baixes Emissions, el consistori recomana estacionar en l’aparcament dissuasiu per a vehicles a l’avinguda de Roquetes i des d’aquest punt agafar un autobús llançadora fins al centre de la ciutat.
Les crítiques: afecta a qui té menys recursos i està mal plantejada
La Plataforma d’Afectats per la ZBE va convocar una manifestació, que va reunir més d’una cinquantena de persones, davant de l’ajuntament per reclamar una pròrroga de l’inici del règim sancionador i establir una comissió de treball amb el consistori. Sobre aquesta última, el regidor de Mobilitat, José Gallardo, s’ha compromès a iniciar un diàleg amb la plataforma.
Borja León, membre de la plataforma, va denunciar que els criteris per establir quins vehicles poden accedir o no, les etiquetes de la DGT, no són els més coherents, ja que segons la plataforma penalitza l’antiguitat i no la contaminació. Segons León els més perjudicats són els ciutadans que tenen menys recursos econòmics perquè “qui té un cotxe antic és qui menys recursos té”.
Una altra de les crítiques, sobretot per part de l’oposició, que ha rebut la Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat és que no s’ha fet cap estudi previ tal com es reclama des d’Europa. Sobre aquest tema Alba Gordó, comissionada per l’Emergència Climàtica, va explicar que “formalment no necessitem uns estudis realitzats a Sant Cugat” i que l’ajuntament compta amb uns estudis en zones similars que ho avalen.
Pel que fa a l’oposició, Cs ha demanat aplicar una moratòria pel cobrament de les multes. A més asseguren que està mal plantejada i que no hi ha alternatives reals a la seva implantació, com la millora del transport públic.
.
.