Dental Valles Banner

Educació al llarg de la vida



Hem de recordar sempre que mai és tard per aprendre perquè mai és tard per viure.


Per Josep Lluís Serrano, Cap de Servei d’Educació al llarg de la Vida del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, i col·laborador de l’entitat santcugatenca Edbuiding.org


edbuilding-joseplluis-serrano


L’Anna té 40 anys i és administrativa en una multinacional. Està una mica avorrida de la feina i li agradaria promocionar a un altre departament, però sense més competències i un currículum actualitzat a les necessitats no li serà possible. La Paula acaba de fer 18 anys i no va aconseguir èxit en els seus estudis obligatoris. Ara veu les coses diferents i té una il·lusió: li agradaria treballar a un hospital però li falta seguretat i coneixements. Per la seva part en Said va arribar al nostre país ara fa 6 anys. Ha fet feines temporals en una fàbrica de mobles i es deleix quan veu als tècnics muntar estructures: ell també ho voldria fer. Vol avançar però es troba amb greus dificultats de base.

Les societats que volen ser acollidores i equitatives han de ser capaces, entre altres coses, de donar respostes a les persones que necessiten i volen progressar, per poder accedir amb igualtat de garanties a allò que es proposin. Cal que sàpiguen acollir els fracassos, recollir expectatives i crear eines perquè es puguin transformar en històries d’èxit.

Us sonen les històries de la Paula, en Said o l’Anna? Són històries d’il·lusió, de superació, de noves expectatives culturals, socials i professionals.

L’Educació al Llarg de la Vida, fins ara anomenada Educació d’adults, ha de poder donar resposta a aquestes noves oportunitats. Això és encara més notable si considerem que els grans canvis socials i tecnològics requereixen, i requeriran cada cop més, noves competències en les persones. Les institucions i lleis educatives del nostre país així ho contemplen i, entre altres finalitats, indiquen que han de possibilitar a les persones el desenvolupament de llur projecte personal i professional facilitant la participació social.

Això es concreta, entre altres espais, en els anomenats Centres de Formació d’Adults que acullen persones amb històries com les explicades, fent una tasca inclusiva i oferint noves oportunitats. En ells es realitzen diferents activitats educatives, juntament amb ensenyaments reglats com formació instrumental de base, estudis d’ESO, preparació a proves d’accés a cicles i universitats o els ensenyaments de llengües i noves tecnologies. Tot un repte per a un país que ha d’oferir integració i millorar les condicions de vida de les persones en el seu sentit més ampli.

Font de la imatge: http://inezdelprado.com/

Deixa un comentari