La Zona de Baixes Emissions també afectarà els residents de Sant Cugat



19/05/2020 – REDACCIÓ

El ple del mes de maig, que es va celebrar ahir, va donar llum verda a l’aprovació inicial del text de l’Ordenança municipal de les Zones de Baixes Emissions (ZBE) de Sant Cugat. Un cop passat aquest primer tràmit, han de passar 30 dies perquè la ciutadania presenti al·legacions i s’espera la seva aprovació definitiva, també necessita una majoria simple, “pel juliol i si no ja al setembre” ha explicat José Gallardo, regidor de Mobilitat.

Segons la regidora de Sostenibilitat, Alba Gordó, Sant Cugat serà el segon municipi que aprova una Zona de Baixes Emissions i l’ordenança serà molt semblant a la de la ciutat de Barcelona. La Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat s’havia d’aprovar al gener però a causa de la crisi del coronavirus i alguns canvis finalment l’aprovació inicial serà al maig.

caos-rotonda-hipodrom

L’ordenança surt de la consulta pública ciutadana realitzada mitjançant la plataforma “Decidim Sant Cugat”. En total van participar 51 entitats i van fer 82 aportacions, de les quals s’han seleccionat 17.

Com serà la Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat?

La Zona de Baixes Emissions estarà vigent els dies laborables en horari de 7h a 20h i a la zona del centre de Sant Cugat en una àrea 4 km2 aproximadament delimitada per la carretera de Vallvidrera- ronda Nord- av. Roquetes-carrer de Sant Crist Llaceres- passeig Valldoreix. A més afectarà, i per tant no podran circular, tots els vehicles que no tinguin l’etiqueta ambiental, encara que siguin residents. Tot i això hi haurà excepcions com els vehicles dedicats al transport de Persones amb Mobilitat Reduïda (VPMR), vehicles de serveis, que presenten serveis d’emergència i essencials, i vehicles dedicats al transport de persones amb malalties. A més també poden tenir autorització els vehicles que requereixen una autorització de caràcter diari perquè necessiten fer un accés esporàdic dins la ZBE i els vehicles que disposin de matrícula estrangera que compleixin els requisits tecnològics i d’emissions d’accés a la ZBE i no estiguin identificats a la base de dades de la Direcció General de Trànsit. Els vehicles que no disposin de l’etiqueta ambiental però necessiten fer un accés esporàdic o tinguin matrícula estrangera disposaran de 10 autoritzacions diàries cada any per accedir a la part de la ZBE del centre de Sant Cugat. El consistori calcula que el 16% dels vehicles no podran entrar a la Zona de Baixes Emissions.

Publicitat

Taula Tercer Sector


Zona de Baixes Emissions segons el text de l’ordenança

Pel que fa al sistema de control, es farà automàticament a través de les càmeres de lectura de matrícula. A la vegada el regidor de Mobilitat ha explicat que estan estudiant incorporar càmeres als cotxes de la policia.

Hi haurà tres tipus de sancions: les infraccions lleus se sancionen amb una multa de 100 euros, les infraccions greus se sancionen amb una multa de 200 euros i les infraccions molt greus se sancionen amb una multa de 500 euros. A més pot incrementar-se en un 30% de la seva quantia mínima, en cas de reincidència de la persona responsable. S’entén que hi ha reincidència quan s’ha comès en el termini d’un any més d’una infracció de la mateixa naturalesa. Els ingressos obtinguts de les sancions de les multes aniran destinats a finançar actuacions orientades a impulsar la mobilitat sostenible.

El govern local assegura que l’ordenança entrarà en vigor “l’endemà” de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, tot i que les sancions ho faran sis mesos després de la seva publicació.

Deixa un comentari