Dental Valles Banner

Incrementa un 46% la xifra de persones ateses pels serveis socials a causa del coronavirus



12/05/2020 – REDACCIÓ /

L’Ajuntament de Sant Cugat ha multiplicat durant aquests dos mesos els recursos socials per cobrir les necessitats bàsiques dels col·lectius més afectats pels efectes de la pandèmia del coronavirus, des de gent gran a persones amb dependència fins a famílies amb pocs recursos. “No hi ha un perfil concret, la crisi ha afectat a molta gent i de manera transversal” ha explicat la tinenta d’alcaldia de Drets Socials i Igualtat, Núria Gibert. Des de l’inici d’aquesta crisi, els serveis municipals han atès 4.126 persones. Una xifra que ha augmentat un 46% respecte al nombre de persones que l’Ajuntament atenia abans de la pandèmia del coronavirus. A més s’han atès diàriament entre 25 i 30 persones noves a serveis socials.

Gibert ha manifestat que “hem centrat els nostres esforços a pal·liar els efectes d’aquesta crisi cobrint les necessitats bàsiques i reforçar al màxim la cohesió social al municipi. En primer lloc ens hem centrat a atendre les urgències, però també estem mirant més enllà; avançant-nos a les necessitats que han de venir reforçant les polítiques d’habitatge, els ajuts, l’acompanyament a tothom qui ho necessiti“. En defensa d’aquest servei públic, la tinenta d’alcaldia ha reconegut la tasca que fan els serveis socials: “Els serveis socials són imprescindibles“.

Casa Mònaco, lloc on es troben els serveis socials Foto: Ajuntament

Els serveis socials de Sant Cugat s’han reformulat internament durant aquests dos mesos i s’han reorganitzat els protocols i han ampliat recursos. S’han dut a terme les següents actuacions:

  • 729 targetes moneder que fins ara han servit per repartir 189.799’81 €
  • 34 ajuts d’urgència (4.856€) destinats a recursos de primera necessitat
  • 88 actuacions de suport a xarxes de voluntariat (Creu Roja, Xarxa i Grup Nucli)
  • 1.256 seguiments a persones amb dependència i gent gran
  • Nou projecte d’àpats a domicili (33 famílies)
  • Nou projecte lots d’aliments (43 famílies)
  • Servei d’ajuts al domicili, neteja de manteniment i teleassistència: 230 serveis
  • 42 persones han estat ateses pel servei de suport psicològic
  • Repartiment de 375 contes durant la setmana de Sant Jordi a infants de famílies amb vulnerabilitat social


“Situació estable” en les residències

Núria Gibert ha afirmat que actualment la situació a les residències de la ciutat és “estable” i ja no es produeixen cada dia defuncions. L’Ajuntament, en coordinació amb la Generalitat, s’ha encarregat de la desinfecció interior i exterior d’aquests centres. Per fer-ho ha contractat una empresa especialitzada per desinfectar com a mínim un cop per setmana l’interior de cada un dels edificis. Així mateix, a través de protecció civil i dels agents de civisme l’Ajuntament ha repartit material de protecció sanitària (mascaretes, guants, gels…) per atendre les necessitats dels centres.

Publicitat

Taula Tercer Sector


També s’ha posat en marxa un dispositiu de descans i pernoctació en un recinte hoteler per a les treballadores de les residències (especialment per aquelles qui vivien amb personal de risc i en el moment de més baixes laborals) durant tres setmanes. Pel que fa a la comunicació, s’ha creat un canal de Telegram d’informació directa amb els familiars per anar informant de la situació sanitària i de les accions que portava a terme l’Ajuntament i s’ha fet arribar tauletes i punts de connexió wifi perquè les residències posessin els usuaris en contacte amb les seves famílies. A més l’equip de govern ha tingut contacte setmanal amb les directores de les residències i diari amb una treballadora de l’àmbit per fer seguiment de les seves necessitats i ajudar-los amb la gestió amb Generalitat. Finalment també s’ha fet arribar suport emocional i psicològic a les professionals de les residències, així com àpats a les que han dormit a l’hotel.

400 veïns voluntaris

Durant aquestes setmanes l’àmbit de Drets Socials ha treballat juntament amb les entitats socials com Càritas, Creu Roja i Gilgal, però també amb 4 xarxes de suport mutu integrades per uns 400 veïns voluntaris, que coordinadament amb serveis socials han arribat arreu. Amb una formació, equipament i coordinació específiques, aquestes xarxes han estat fent encàrrecs diaris de cura, acompanyament i suport.

Foto: Ajuntament

Deixa un comentari